ΤΑ ΚΛΕΜΜΕΝΑ ΤΗΣ ΑΙΓΙΝΑΣ ...Τα περίφημα γλυπτά των “Αιγινητών Πολεμιστών”


 
ΤΑ ΚΛΕΜΜΕΝΑ ΤΗΣ ΑΙΓΙΝΑΣ 
 Τα περίφημα γλυπτά των “Αιγινητών Πολεμιστών” 
 
Οι πολεμιστές του Τρωικού Πολέμου,του ναού της Αφαίας στην Αίγινα, τα οποία εκτίθενται στην γλυπτοθήκη του "Μονάχου"
 
Το ιστορικό κλοπής.
Το 1811 έφθασαν στο χώρο της Αφαίας ο Βρετανός C.R. Cockerell, ο Bαυαρός C. Haller v. Hallerstein, o J. Foster από το Liverpool και οι τρεις αρχιτέκτονες, καθώς και ο ζωγράφος J. Linckh από το Wurttemberg μέλη μιας εταιρίας γνωστής με το όνομα Societa dei Dilettanti.
Σκοπός τους να αποτυπώσουν το ναό που πίστευαν ότι ήταν του Πανελληνίου Διός και να σχεδιάσουν αρχιτεκτονικά μέλη.
Γοητευμένοι από το μεγαλείο των ερειπίων και την υπέροχη θέα κατασκήνωσαν κοντά στο ναό.
«Ψάχνοντας επίμονα και μεθοδικά», γράφει ο H.v. Hallerstein στο ημερολόγιο του «δεν αργήσαμε να γνωρίσουμε μεγάλη έκπληξη όταν ξεθάψαμε από τα συντρίμμια μερικές κεφαλές από μάρμαρο και η ευτυχία μας κορυφώθηκε όταν έξω από το προαύλιο της κύριας πρόσοψης κάμποσα, περισσότερο ή λιγότερο καλοδιατηρημένα αγάλματα από μάρμαρο της Πάρου ξαναήλθαν στο φως που για χιλιετίες δεν τα είχε αντικρίσει».
"Oι χωρικοί που εν τω μεταξύ είχαν προσληφθεί για τις εργασίες ειδοποίησαν τους προκρίτους που ζήτησαν για τα αρχαία 6.000 πιάστρα."
Τελικά, χρειάστηκε να καταβληθούν στον Τούρκο Αγά 800 πιάστρα (40 λίρες) και κάποιο ποσό για τη πληρωμή του ιδιοκτήτη.
 
Τα ευρήματα, 17 κομμάτια, μεταφέρθηκαν στην Αθήνα όπου σε νοικιασμένο μεγάλο σπίτι άρχισε η συναρμολόγηση τους. Oι τέσσερις φίλοι συμφώνησαν ότι κανένας "δεν θα πουλούσε τη συλλογή" ώστε να μη διασπαστεί. 
 
 
Τα γλυπτά μεταφέρθηκαν με καλάθια φορτωμένα σε γαϊδουράκια στο Πόρτο Γερμένο και από εκεί με καράβι στη Ζάκυνθο και μετά στη Μάλτα.
Δύο χρόνια μετά το 1813 στη δημοπρασία που έγινε πλειοδότησε ο τότε διάδοχος και μετέπειτα βασιλιάς της Βαυαρίας Λουδοβίκος,"ο πατέρας του Οθωνα του πρώτου "βασιλιά!!!" της Ελλάδας"🤔
με τη μεσολάβηση του καλλιτεχνικού του πράκτορα Μ.v. Wagner και έτσι κέρδισε τα γλυπτά του ναού της Αφαίας

Τη συμπλήρωσή τους ανέθεσε στον μεγάλο Δανό γλύπτη Thorwaldsen στη Ρώμη ο οποίος μεταξύ 1816 και 1818 αποκατέστησε τα αετώματα "όπως πίστευε σωστότερα", συμπληρώνοντας τα χρώματά τους, που τότε ακόμα σώζονταν αρκετά.
"Ο Λουδοβίκος μετέφερε τα δεκαεπτά αγάλματα στο Μόναχο, όπου εξετέθησαν από το 1828 σε ειδική αίθουσα της Γλυπτοθήκης, την οποία τότε εγκαινίασε ο αρχαιοκάπηλος Βαυαρός."
Στη Γλυπτοθήκη του Μονάχου παραμένουν μέχρι σήμερα, έχοντας στο μεταξύ αποκαθαρθεί από τις επεμβάσεις του Thorwaldsen και με διαφορετική διάταξη στον τριγωνικό χώρο του αετώματος.
 
 
 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ


 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου